Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Liza Kruit - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Liza Kruit - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Liza Kruit

Blijf op de hoogte en volg Liza

11 Juli 2014 | Indonesië, Ubud

Ja.. time flies when you're having fun. Bij deze uitspraak heb ik gemengde gevoelens, aan de ene kant vliegt de tijd voorbij maar aan de andere kant bedenk ik me dat ik hier nog 5 weken zit.. Anyway, I'm having fun for sure!

Het is hier nu 23:15 en ik mocht gelukkig even de laptop van Sarah lenen om mijn blog bij te werken, dat is een stuk makkelijker dan via mijn telefoon!

De oriëntatieweek is voorbij. Voorbij gevlogen om precies te zijn. Het was een hele drukke, vermoeiende maar hele leerzame en leuke week.

Maandag hebben we een korte introductie gehad en daarna zijn we naar Ubud gelopen. Eerst hebben we het paleis van de koning bezocht. Ik vond het niet heel erg bijzonder. Gelukkig stond er iets op het programma waar ik heel lang naar uit heb gekeken: 'Monkey Forest!' Het was in één woord AMAZING! Wat was dat gaaf zeg! Overal zag je aapjes om je heen. Af en toe sprong er is eentje op je nek als je ervoor ging zitten, echt superleuk! En ja, apen hebben ook zo hun behoeften, dus hebben we ook een aapje gezien die zichzelf een pleziertje deed en een stelletje apen die erg genoten van elkaar in het openbaar. Tot onze schrik hebben we ook nog een slang gezien die gewoon op het pad kroop.
Uiteindelijk besloten we (Sarah, Roel en ik) om terug te gaan. Wij hadden niet gehoord dat er een tijd/plaats was afgesproken waar we elkaar weer als groep zouden vormen, dus liepen we weer terug naar de ingang. Tot onze verbazing waren we niemand van de groep tegen gekomen. Het bleek dus dat er wel een tijd was afgesproken. Uiteindelijk zijn we maar een lekkere juice wezen drinken en een hapje wezen eten.
's Middags hebben we nog een uitgebreidere uitleg over de cultuur gekregen en 's avonds zijn we naar een Balinese dansshow geweest. Tijdens de show viel ik in slaap, dus ik denk dat dat wel genoeg zegt over mijn mening.

Dinsdag hebben we onze eerste Balinese taalles gehad. Het is erg leuk om een aantal woorden te kunnen spreken tegen de lokale bevolking hier, wat ze erg leuk vinden!
In de middag hadden we Balinese kookles. Of naja, kookles, we mochten alle groenten en soja snijden.. Het was echt niet normaal hoeveel knoflook en chili erin ging. Gewoon eenderde emmer knoflook, wow! We hebben Gado-Gado en Tempeh Manis gemaakt, wat ons avondeten was. Erg lekker was het niet, maar het was wel leuk om te maken!

Woensdag hebben we een wandeling van bijna 4 uur gemaakt door de rijstvelden en een stuk van Ubud. Jeetje, wat is het hier mooi! Heel veel mooie foto's gemaakt en heel erg veel gezien. Zelfs een spin van +- 15 cm groot. Gelukkig zat ie in zn web haha!
We zijn langs een kunstenaar geweest die ons nog wat dingen over de cultuur hier uitlegde. Het is bijvoorbeeld zo dat hun placente in de tuin wordt begraven en daar leggen ze dan een steen neer en één keer in de zoveel tijd leggen ze er een offer neer. Ik vond het een erg mooie gedachte!
's Middags hadden we weer taalles, waar we nog weinig zin in hadden, omdat het echt suuuuperwarm was.

Woensdagnacht hadden we onze wekker om 3:00 gezet om de voetbalwedstrijd die om 4:00 in Indonesische tijd begon te kijken, helaas konden we onze oranje spulletjes alvast terug in de koffer stoppen en onze vlaggetjes van onze wangen poetsen..

Donderdag hebben we een Batik painting gemaakt, dit was erg leuk om te doen!
's Middags hebben we lekker gerelaxed bij het zwembad en daarna hadden we een flower offering class, waarbij we leerden hoe we een flower offer moesten maken. We hebben alle offers bij elkaar gezet en deze gaan ze voor ons offeren.
's Avonds zijn we met een heel groot deel van de groep uiteten geweest en hebben we daarna wat gedronken in de cocktailbar! Erg gezellig!
We hebben op de terug weg met zn 10en in één taxi gezeten, in Indonesië kan alles!

Vrijdag, vandaag was de laatste dag van de introductieweek. Ik wilde heel erg graag naar een tempel en we gingen naar de 'Pura Tirta Empul'. Het was minder indrukwekkend dan dat ik me had voorgesteld, maar toch heb ik mijn ogen uitgekeken. Er was ook een bad waar supergrote karpers in zwommen en waar dan 'Holy water' in moest zitten. We konden daar onze wensen wensen en dan moesten we 3 keer het water in ons gezicht gooien en 1 keer over ons hele hoofd. Dit moesten we 4/5 keer doen. Het was best wel bijzonder om zoiets te doen. De karpers mochten alleen van mij wel eruit haha!
's Middags hadden we een bijeenkomst van alle vrijwilligers van alle huizen. We kregen informatie over het lesgeven en we zouden te horen krijgen met welke persoon/personen je les zou gaan geven. Mijn naam werd maar niet genoemd, dus ik dacht 'dat heb ik weer.. het zal toch niet..' maar jawel, mijn naam stond niet op de lijst. Ik ben dus gelijk naar de office gegaan en heb gevraagd hoe dat kon. Ik dacht dat er misschien iets mis was in hun systeem, aangezien er ook al niemand bij het vliegveld stond om mij op te halen. Ze hadden er geen verklaring voor.. op de lijst van de vrijwilligers stond ik wel gewoon.. Anyway, ik mocht kiezen bij welke groep ik wilde, dus ik vond het wel leuk om bij de Nederlandse meiden te gaan die ik zaterdag had leren kennen. Ik ga met 2 meiden die ik al kende en 1 ander meisje lesgeven. Het is een school die vlakbij het strand is, ideaal dus! We moeten wel elke dag rond 7 uur de taxi nemen, maar dat heb ik er wel voor over. Rond 10/11 uur ben je al klaar met lesgeven, dus daarna kunnen we lekker naar het strand! Maandag is onze eerste dag op de school en ik heb er ontzettend veel zin in!

Momenteel is het erg rustig op de kamer. De twee Spaanse meiden zijn naar Kuta en het Duitse meisje is naar de Gili eilanden.

Morgenochtend vertrekken we met een groep naar Kuta om daar het weekend door te brengen. Lekker naar het strand! We zijn met zn 10en en ik ken ze niet allemaal, aangezien ze allemaal bij Sanne in het huis zitten, behalve Roel.
Mijn koffertje staat al klaar, uiteraard heb ik weer véél te veel mee voor één nachtje.. Mijn koffertje paste nog maar net dicht.

Ik ben hier nog niet eens een week, maar ik ben helemaal weg van Bali. Wat ik het meest leuke vind aan Bali is de bevolking. Iedereen is hier zoooo lief en behulpzaam! Hoevaak ik wel niet op een dag 'Aaaawh, hij/zij is zo lief' zeg, is niet meer te tellen haha. Kun je nagaan als ik dalijk les ga geven aan kindjes van 4/5 jaar..
Verder is het echt prachtig en het weer is super, het is altijd warm, zelfs 's nachts. Oh, en je slaapt hier nooit alleen; de gekko's houden je gezelschap!

Ik vergeet vast weer een heleboel, maar helaas heb ik geen tijd gehad om elke dag een stukje te schrijven..

Ik vond het erg leuk om alle reacties op mijn vorige blog te lezen, bedankt daarvoor!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mijn blog te lezen en ik zal nog wat foto's toevoegen!

Liefs vanuit Bali!

  • 11 Juli 2014 - 18:27

    Edith:

    WOW en dat allemaal in 1 week! Je hebt er nog ruim 5 voor de boeg. Wij zijn erg benieuwd wat je nog meer gaat beleven.
    We moesten er wel n beetje om lachen dat jij weer niet op de lijst stond. Kan me voorstellen hoe je je toen voelde... Maar jij zorgt er zelf wel voor dat t goed komt. En wat betreft je "werkdagen" ik zal t bij mij op school ook voorstellen... tot 10/11 uur en daarna naar t strand!

    Geniet lieverd!

  • 11 Juli 2014 - 18:51

    Wilfred:

    Hoi Liza

    zo maak je nog eens wat mee. Wel heel leuk zo.
    zo te lezen heb je het goed naar je zin. Je komt toch wel terug?
    Veel plezier komend weekend en succes met het lesgeven volgende week.
    groetjes
    Wilfred.

  • 11 Juli 2014 - 19:41

    Diana:

    he Liza
    leuk je blog te lezen. Je houdt het daar denk ik prima uit. wat een geweldige ervaring doe je op. Geniet ervan. Xx Diana

  • 11 Juli 2014 - 23:13

    Liz:

    Lies! Echt super om allemaal te lezen, zo fijn dat je het daar naar je zin hebt, oh en stuur is wat van dat weer deze kant op trouwens! Heel veel succes en plezier komende week, lijkt me echt heel gaaf allemaal! X Liz

  • 12 Juli 2014 - 18:25

    Jessica En Gerrit:

    Ha meis,

    Wat geniet jij op Bali zeg! We vinden t leuk om te lezen dat t goed gaat en wensen je nog hele mooie weken. Geniet er maar lekker van! Liefs Ger en Jes

  • 18 Juli 2014 - 20:19

    Ank Kersbergen:

    Halo Liza,
    Appa kabar, blog anda gampang sekali dibaca.

    Oohhh Liza wat leuk dat je het zo naar je zin hebt, en dan vliegen die 5 weken ook zo weer voorbij hoor.
    Als ik je blog zo leest dan krijg ik de kriebels om ook weer die kant uit te gaan, heerlijk.
    Ook heel fijn dat je een leuke groep hebt om plezier mee te maken.

    Salam dari Negri Blanda Ank.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Mijn naam is Liza, ik ben 17 jaar oud. Dit jaar heb ik mijn havo examen gehaald. Deze keer wilde ik een avontuurlijke lange vakantie. Na veel rondkijken is mijn bestemming Bali geworden, waar ik vrijwilligerswerk ga doen. 3 juli vertrek ik voor 6 weken naar Bali. Het lijkt me leuk als je me wilt volgen, ik probeer mijn blog zo vaak mogelijk te updaten!

Actief sinds 19 Juni 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 5451

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk op Bali

Landen bezocht: