Vrijwilligerswerk op Bali - Reisverslag uit Papendrecht, Nederland van Liza Kruit - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk op Bali - Reisverslag uit Papendrecht, Nederland van Liza Kruit - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk op Bali

Door: Liza Kruit

Blijf op de hoogte en volg Liza

19 Juni 2014 | Nederland, Papendrecht

Hallo allemaal,

Het is nu eindelijk mijn beurt om een verslag te schrijven op waarbenjij.nu! Over precies 2 weken (3 juli) vertrek ik voor 6 weken naar Bali! Wat voelt het goed om mijn vakantie te besteden aan mensen die hulp nodig hebben! Alleen mijn koffers nog even inpakken en dan ben ik er helemaal klaar voor!

Het was 2004, heel de wereld stond op zn kop. Er was een ramp gebeurd in zuidoost Azië was verwoest door een tsunami. Duizenden huizen waren verwoest en de ramp kostte het leven aan 290.000 mensen en miljoenen mensen raakten dakloos. Het was verschrikkelijk. Als klein meisje van 7 jaar oud had deze gebeurtenis een grote impact op mij en ik wilde ik iets doen voor het land. Dat ik niet veel kon doen, wist ik wel, maar ik wou het gevoel hebben dat ik de mensen daar heb geholpen. Er waren verschillende oproepen om geld te doneren. Ik ging geld inzamelen. Ik heb met mijn tante een grabbelton gemaakt en de opbrengst daarvan ging naar giro 555. Ook zamelde ik lege flessen in om vervolgens dat geld dat ik had opgehaald te storten. Uiteindelijk had ik bijna 200 euro, wat was ik trots! Ik was blij dat ik wat voor die mensen kon betekenen!
Het geld was gestort en ik kreeg van alle kanten complimentjes. Een tijd later kwam er op het nieuws dat lang niet alles van het geld was aangekomen in het rampgebied. Wat baalde ik.. Al dat werk voor niks.. En nog erger, veel mensen in het rampgebied konden (nog) niet geholpen worden!
Ik wil me graag inzetten voor goede doelen, maar dit laat ik mij geen tweede keer gebeuren.

Dit jaar wilde ik graag een avontuurlijke lange vakantie. Ik ben gaan zoeken en ik kwam uit op vrijwilligerswerk in Bali via de organisatie Activity International. Dat leek me wel wat! Na een aantal weken uitzoeken over hoe ik het ging aanpakken, had ik mijn ticket en mijn reis geboekt. Opeens was alles zeker, wat voelde dat raar! Bijna 7 weken van huis weg, mijn eerste vakantie zonder mijn oom en tante en mijn eerste vakantie zo ver weg!

Bali lijkt me een geweldige bestemming! Helaas is het allemaal niet zo mooi als dat het lijkt.. Als gevolg van de terroristische aanslagen van een aantal jaren geleden en de financiële crisis die ook Bali heeft getroffen, lijkt de ontwikkeling van het tropische eiland een beetje stil te staan. Natuurlijk zijn er de toeristische oorden die altijd toeristen van de over de hele wereld blijven trekken. Maar de dorpen in het achterland hebben het zwaar. Er is weinig te eten, weinig werk en de scholen zijn onderbezet. Daardoor krijgen jongeren uit die regio's niet de Engelse les die ze hard nodig hebben om later in het toerisme aan de slag te kunnen. Hulp is dus meer dan welkom.

Ik zal even in het kort gaat uitleggen hoe mijn periode op Bali in grote lijnen eruit komt te zien. De eerste week is een introductie week waarin je als eerst een welkomsdiner krijgt, een Balinees party diner. Verder maak ik kennis met de andere vrijwilligers in het vrijwilligershuis/family compound en we gaan nog een heleboel dingen doen zoals, een stadswandeling, workshop Batik Painting, een aantal lessen Balinees volgen, een traditioneel dansfeest, een workshop Flower offering en heilige tempel bezoeken. Na de introductie week ga ik 3 weken Engelse les geven op een school aan kinderen tussen de 3 en de 5 jaar! Mijn laatste werkdag op de school is 1 augustus. Dan zit mijn werk erop en ga ik genieten van mijn vakantie! Eerst word ik 2 augustus 18, dat wordt feesten! Maandag 4 augustus begin ik aan mijn avontuurlijke week, waarin we gaan raften, hiken, wandelen, fietsen en nog veel meer. Maandag 11 augustus begin ik aan mijn yoga/meditatie week, even heerlijk tot rust komen van alles! Als afsluiting van deze ontspannende week krijg je een Balinese massage! Dan zit het er allemaal weer op en vertrek ik 16 augustus vanuit Bali weer naar mijn vertrouwde landje waar ik 17 augustus mijn lieve familie en vrienden weer zal zien!

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mij te gaan volgen. Hoe het internet bij mijn verblijfplaats is, weet ik niet, maar ik heb wel gehoord dat er heel veel internetcafés te vinden zijn! Ik probeer de blog zo vaak mogelijk te updaten!

En niet te vergeten: sommige mensen hebben geld gedoneerd om mij een handje te helpen, bedankt allemaal!

Bedankt voor het lezen en wie weet tot het volgende verslag!

  • 19 Juni 2014 - 15:38

    Edith:

    Lieve Liza,

    Wat heb jij lang uitgekeken naar dit avontuur. En er is niemand die het jou meer gunt als ik (of is t DAN ik, vergeef me).
    Door zelf hard te werken, donaties van vrienden en familie en door steun van ons kun jij je droom uit laten komen.
    Natuurlijk gaan we je op de voet volgen. Lieve Liza pas goed op jezelf!

    Xxx Maat & Edith ♡♡♡

  • 19 Juni 2014 - 16:42

    Duracel:

    Gratis batterijen!

  • 19 Juni 2014 - 18:26

    Annie Frerejean:

    Hoi Liza,

    wat een mooi project wat jij gaat doen,petje af voor je hoor.
    want het is toch best heel wat voor je,
    we gaan je zeker volgen!!
    wensen jou een hele goede tijd daar,
    goede reis er naar toe.!!
    nu nog ff uitrusten en dan pakken.
    en laat je droom uitkomen.

    Groetjes Annie Frerejean

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liza

Mijn naam is Liza, ik ben 17 jaar oud. Dit jaar heb ik mijn havo examen gehaald. Deze keer wilde ik een avontuurlijke lange vakantie. Na veel rondkijken is mijn bestemming Bali geworden, waar ik vrijwilligerswerk ga doen. 3 juli vertrek ik voor 6 weken naar Bali. Het lijkt me leuk als je me wilt volgen, ik probeer mijn blog zo vaak mogelijk te updaten!

Actief sinds 19 Juni 2014
Verslag gelezen: 859
Totaal aantal bezoekers 5452

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk op Bali

Landen bezocht: